Hva må du som kunde gjøre?

Hvis du har mottatt en mistenkelig epost, klikket på lenke i eposten og bekreftet din kortinformasjon, må du sperre kortet med en gang. 

  • Både sperring og bestilling av nytt kort gjør du enkelt i nettbanken eller mobilbanken, via menypunktet Kort.
  • Vær også oppmerksom på BankID på Mobil dialoger som kommer opp uten grunn; disse må kanselleres.

Dersom du har mottatt en e-post, men ikke trykket på lenken, kan du bare slette e-posten. Er du i tvil, bør du sperre kortet og bestille nytt. 

Dette er eksempel på hvordan svindel-eposten kan se ut

Eksempel på svindelmail  

 

Dersom du oppdager ukjente transaksjoner på kortet ditt kan du be om å få tilbakebetalt beløpet gjennom en reklamasjon. Dette kan du gjøre via dine korttjenester i nett- og mobilbank.

Her finner du mer informasjon om dine reklamasjonsmuligheter

For å unngå identitetstyveri - HUSK:

Uansett hvem som kontakter deg og hvordan du blir kontaktet – oppgi aldri ditt personnummer, kontonummer, BankID eller annen personlig informasjon som kan brukes for identifisering.