Hopp til innholdet
En gjeng med ungdommer utenfor skolen
5 % av 15-åringene i undersøkelsen sier de har aldri hørt ordet "lønn",  8 % vet ikke hva et banklån er og 12 % har aldri hørt om renteutgifter
Nyhet

Økonomiundervisning for ungdom – et viktig initiativ fra Hegra Sparebank

Personlig økonomi er en grunnleggende ferdighet som unge trenger for å kunne ta gode valg og sikre en økonomisk trygg fremtid. Likevel viser flere undersøkelser at norske ungdommer har varierende kunnskap om økonomi, noe som kan føre til utfordringer senere i livet.

I arbeidet med å tette kunnskapsgapet tilbyr Hegra Sparebank gjennom initiativet Skolemeny gratis og ikke-kommersielle foredrag i personlig økonomi for ungdomsskoler og videregående skoler. Gjennom dette tilbudet ønsker vi å være en ressurs for skolene ved å gi elevene praktisk og engasjerende undervisning som styrker deres økonomiske forståelse. Våre foredrag holdes i både klasserom og større aulaer, og vi tilpasser innholdet etter elevenes nivå og behov. Vi ser det som vår samfunnsoppgave å bidra til at unge får et sterkere økonomisk fundament, og vet at kunnskap er nøkkelen til å unngå økonomiske fallgruver.
Jensen, F., Frønes, T. S., Pettersen, A., Eriksen, A., Løvgren, M., & Narvhus, E. K. (2024). PISA 2022: Økonomiforståelse og holdninger til personlig økonomi blant norske 15-åringer. Universitetet i Oslo.

Hvorfor er økonomiundervisning viktig? 

Flere rapporter dokumenterer et stort kunnskapsgap blant unge når det gjelder grunnleggende økonomiske prinsipper. Ifølge en rapport fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO (Gyüre & Lynum, 2024) oppgir: 

  • 5 % av unge har aldri hørt ordet "lønn" 

  • 8 % vet ikke hva et banklån er 

  • 12 % har aldri hørt om renteutgifter 

I tillegg viser PISA 2022-undersøkelsen at norske 15-åringer scorer lavere enn gjennomsnittet for OECD-land i økonomiforståelse. Norge skiller seg også ut som et av landene med størst forskjell mellom elever med høy og lav økonomikunnskap. Dette kan tyde på at dagens opplæring ikke er tilstrekkelig for å møte alle elevenes behov (Jensen et al., 2024).

Vi deltok nylig på et foredrag arrangert av Finans Norge. Der ble det delt innsikt som ytterligere understreker betydningen av økt økonomiundervisning i skolen. Blant hovedfunnene var: 

  • Flere aktører jobber for å få personlig økonomi inn i ungdomsskolens læreplan. Det er en korrelasjon mellom økonomikunnskap og psykisk helse senere i livet. 

  • Høy forbruksgjeld er en økende utfordring, og mange som sliter økonomisk opplever både sykemeldinger og skam. 

  • Noen skoler bruker TV-programmet "Luksusfellen" i undervisningen på grunn av manglende kompetanse blant lærerne (Stranden, 2024). 

  • Det er et ønske om å inkludere personlig økonomi i lærerutdanningen, slik at fremtidige lærere kan gi elevene en bedre økonomisk forståelse.  

Andre på besøk hos Halsen Ungdomsskole

Ønsker din skole besøk? 

Vi reiser rundt i Stjørdal kommune med et introkurs og tilpasser dette etter elevenes alder. Send en forespørsel til marked@hegrasparebank.no.

Videre lesing:

📌 PISA 2022 – Økonomiforståelse blant 15-åringer (Jensen et al., 2024): Les rapporten her

📌 Kunnskap om privatøkonomi blant ungdom (Gyüre & Lynum, 2024, SIFO/OsloMet): Les rapporten her

📌 Forskning på ungdom og privatøkonomi: Studie om unge og Luksusfellen

📌 Politisk arbeid for bedre økonomiopplæring i skolen: Arendalsuka 2023 debatt 

Send oss en forespørsel

Sen oss en e-post til marked@hegrasparebank.no dersom skolen ønsker undervisning