

Økonomiundervisning for ungdom – et viktig initiativ fra Hegra Sparebank
Personlig økonomi er en grunnleggende ferdighet som unge trenger for å kunne ta gode valg og sikre en økonomisk trygg fremtid. Likevel viser flere undersøkelser at norske ungdommer har varierende kunnskap om økonomi, noe som kan føre til utfordringer senere i livet.

Hvorfor er økonomiundervisning viktig?
Flere rapporter dokumenterer et stort kunnskapsgap blant unge når det gjelder grunnleggende økonomiske prinsipper. Ifølge en rapport fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO (Gyüre & Lynum, 2024) oppgir:
-
5 % av unge har aldri hørt ordet "lønn"
-
8 % vet ikke hva et banklån er
-
12 % har aldri hørt om renteutgifter
I tillegg viser PISA 2022-undersøkelsen at norske 15-åringer scorer lavere enn gjennomsnittet for OECD-land i økonomiforståelse. Norge skiller seg også ut som et av landene med størst forskjell mellom elever med høy og lav økonomikunnskap. Dette kan tyde på at dagens opplæring ikke er tilstrekkelig for å møte alle elevenes behov (Jensen et al., 2024).
Vi deltok nylig på et foredrag arrangert av Finans Norge. Der ble det delt innsikt som ytterligere understreker betydningen av økt økonomiundervisning i skolen. Blant hovedfunnene var:
-
Flere aktører jobber for å få personlig økonomi inn i ungdomsskolens læreplan. Det er en korrelasjon mellom økonomikunnskap og psykisk helse senere i livet.
-
Høy forbruksgjeld er en økende utfordring, og mange som sliter økonomisk opplever både sykemeldinger og skam.
-
Noen skoler bruker TV-programmet "Luksusfellen" i undervisningen på grunn av manglende kompetanse blant lærerne (Stranden, 2024).
-
Det er et ønske om å inkludere personlig økonomi i lærerutdanningen, slik at fremtidige lærere kan gi elevene en bedre økonomisk forståelse.

Ønsker din skole besøk?
Vi reiser rundt i Stjørdal kommune med et introkurs og tilpasser dette etter elevenes alder. Send en forespørsel til marked@hegrasparebank.no.
Videre lesing:
📌 PISA 2022 – Økonomiforståelse blant 15-åringer (Jensen et al., 2024): Les rapporten her
📌 Kunnskap om privatøkonomi blant ungdom (Gyüre & Lynum, 2024, SIFO/OsloMet): Les rapporten her
📌 Forskning på ungdom og privatøkonomi: Studie om unge og Luksusfellen
📌 Politisk arbeid for bedre økonomiopplæring i skolen: Arendalsuka 2023 debatt